Медійний образ бізнесу

Вікторія Іртлач – українська медіаменеджерка та комерційна директорка Forbes Ukraine. Вона очолює напрямок розвитку партнерських проєктів та ініціатив, що сприяють підтримці бізнесу. Під її керівництвом Forbes Ukraine працює над зміцненням репутації українських підприємців. В інтерв’ю Вікторія Іртлач поділилася підходами до розвитку видання, принципами роботи з партнерами та розповіла, як потрапити на сторінки Forbes.

Forbes Ukraine нещодавно провів перший Forbes Partners Day. Які основні цілі цього заходу і як він впливає на зміцнення репутації Forbes серед бізнес-спільноти?

Насправді цілей заходу було декілька. Перша – підкреслити причетність до Forbes як символу успішного бізнесу. Також треба було поговорити про важливість підприємницької культури, яка лежить в основі української економіки. Forbes асоціюється з інноваціями, лідерством і високими стандартами в бізнесі, тож однією з головних цілей було показати, що спільна робота та взаємодія можуть значно посилити ефект. Концепція «1 + 1 = х 5» стала основною ідеєю заходу, адже разом бізнеси можуть досягти набагато більшого. Також Forbes Partners Day став майданчиком, де учасники могли обмінятись досвідом, отримати корисні інсайти та побачити нові можливості, які відкриває екосистема Forbes Ukraine.

У межах Forbes Partners Day було презентовано нові проєкти та можливості для партнерів. Які з них, на вашу думку, мають найбільший потенціал для розвитку українського бізнесу, зміцнення його репутації? 

Минулоріч разом із великими українськими компаніями ми реалізували кілька грантових програм формату «Бізнес для бізнесу», де великі українські компанії підтримали малий і середній бізнес, надали гранти для розвитку. Одним із прикладів є наша співпраця з Mastercard, спрямована на підтримку ветеранських бізнесів. Цей проєкт особливо важливий для України, бо МСБ часто стикається з фінансовими труднощами та відсутністю можливостей для швидкого розвитку. Однак це не тільки фінансова допомога, але й вияв соціальної відповідальності вітчизняного бізнесу. 

Ще одним нашим інструментом, що відкриває класні можливості для партнерів, є бізнес-конференції. Це допомагає розвитку особистого бренда власника, топменеджера компанії, бренда самої компанії. Тут зустрічаються, обмінюються досвідом, налагоджують контакти, демонструють активність та ініціативність на ринку, залучають нових партнерів і клієнтів. 

Напрямок, про який варто згадати, – корпоративні журнали. Наприклад, журнал, що було реалізовано з Raiffeisen у 2023 році, демонструє людяність бренда,  зміцнюючи довіру до нього.

Один із найпопулярніших зараз медіаформатів – відео на YouTube. Відеосюжети та відеосеріали про бізнес – це спосіб донести інформацію до аудиторії та можливість для брендів посилити зв’язок з клієнтами та партнерами.

Forbes Ukraine активно підтримує розвиток підприємництва в Україні. Які ініціативи ви вважаєте найбільш успішними щодо зміцнення репутації українського бізнесу на міжнародній арені?

Ми як медіа та частина глобального Forbes, знаходячись нині в повній невизначеності, не просто виживаємо, але й підтримуємо та розвиваємо українське підприємництво: випускаємо шість друкованих журналів на рік, проводимо понад 12 бізнес-конференцій і  піклуємося про команду. Це надважливо.

Однак є проєкт, який вийшов за рамки нашого бізнесу та запам'ятався найбільше з початку повномасштабного вторгнення. Це перший воєнний номер журналу Forbes. Ми випустили його у квітні 2022 року спеціальним тиражем англійською мовою, аби привернути увагу світової спільноти до війни в Україні та залучити міжнародну допомогу. Журнал розповсюдили всіма європейськими країнами.  Примірник є навіть у Бібліотеці Конгресу США.

У сучасному медіапросторі конкуренція за увагу аудиторії є надзвичайно високою. Які стратегії використовує Forbes Ukraine для підтримки своєї репутації як надійного й авторитетного джерела інформації?

На перше місце у своїй роботі ми ставимо етику та точність і перевірку фактів. Ми маємо право відмовити в розміщенні комерційних матеріалів тим підприємцям і компаніям, які не пройшли перевірку на доброчесність і фактчекінг. До речі, за 2024 рік таких кейсів 11%. Це і є основою нашої репутації. Також між редакцією і менеджментом компанії існує певна «китайська стіна»: комерційний департамент не втручається в роботу редакції,  і навпаки – редакція не впливає на роботу комерції. 

 У комерційній редакції ми дотримуємось внутрішніх стандартів Forbes, включаючи редакційну політику видання, що регламентує правила написання текстів. Працюємо виключно за журналістськими стандартами, навіть коли йдеться про комерційні матеріали, що виходять з поміткою BrandVoice. Відділ фактчекингу ретельно перевіряє надану інформацію та кожного потенційного партнера. Усі статті журналів додатково перевіряє наш юридичний відділ, аби забезпечити дотримання законодавства про рекламу. Це дозволяє зберігати максимальну прозорість і мати довіру читачів. 

Як комерційна директорка ви відповідаєте за партнерські відносини та рекламні проєкти. Як ви забезпечуєте баланс між комерційними інтересами та редакційною незалежністю, щоб зберегти і репутацію медіаплатформи, і довіру читачів?

Я вже відповіла на це питання вище. Повторю, що, по-перше, маємо золоте правило – зберігаємо  «китайську стіну» в роботі з редакцією, робимо партнерські матеріали за журналістськими стандартами. По-друге, постійно шукаємо нові нестандартні способи залучити увагу аудиторії. Однією з наших стратегій є використання оригінальних форматів у комерційних матеріалах. Наприклад, ми створюємо комікси чи інтерактиви на кшталт «Який у тебе роботодавець?». Це новий емоційний досвід, що дозволяє зануритись у контекст і прив’язує читача до теми. 

Також разом з Uklon створили легкий розважальний формат на тему «Як ком’ютять українські підприємці?». Однак за лаштунками цього матеріалу серйозне дослідження: ми опитали пів сотні українських підприємців, щоб дати максимально точну інформацію.  Ми створюємо яскравий контент, який запам'ятовується нашим читачам і глядачам.

На відміну від країн з розвиненими медіаринками, в Україні Forbes Ukraine практично монопольно присутній в ніші спеціалізованих ділових медіа свого рівня. Чи хотіли б ви пожвавлення конкуренції, аби діяльністю в Україні зацікавилися інші міжнародні видання такого профілю? Коли та за яких умов це може статись?

Конкуренція – це завжди класно, адже це драйв і здорове бажання бути кращим. Завдяки конкуренції  відбувається постійний розвиток   і підвищуються стандарти  роботи. Якщо на український ринок увійдуть інші міжнародні видання, це означатиме, що з’явиться більше якісного контенту. Це чудово насамперед для українського читача. 

Forbes Ukraine нещодавно продовжив ліцензію на видання в Україні. Які нові можливості це відкриває для розвитку бренда та його репутації на українському ринку?

Продовження ліцензії Forbes Ukraine — серйозний сигнал про те, що в умовах війни міжнародні партнери вірять у нас, вірять в Україну. Тож попереду багато цікавого, ми хочемо вас дивувати. Назва видавничої компанії  ТОВ «Уяви!» (видавця Forbes Ukraine) має «зашитий» сенс – це Україна, якій вдалося! 

Як Forbes Ukraine у сучасних умовах цифрової трансформації адаптує свої комунікаційні стратегії для залучення нових поколінь читачів і формування репутації серед цієї аудиторії?

Forbes Ukraine є у всіх основних соціальних мережах — Instagram, Facebook, LinkedInі– як в редакційній, так і в комерційній частинах видання. Короткі відеоформати Reels, Shorts і комерційні ролики тривалістю 1-2 хвилини наразі стають ще одним елементом нашої диджитал-стратегії, бо допомагають досягати аудиторії, що надає перевагу швидкому та динамічному контенту. На YouTube-каналі Forbes Ukraine ми запускаємо нові формати. Наприклад, проєкт про малий і середній бізнес Forbes NEXT цікавий тим підприємцям, хто тільки починає свій шлях у бізнесі. Зауважу, що в Instagram і на YouTube нам вдається залучати все більш молоду аудиторію. 

Привабити молодь допомагають також рейтинги і списки – ексклюзивний формат Forbes. Наприклад, у щорічному ренкінгу «30 до 30» розповідаємо про молодих талановитих лідерів і лідерок, які досягли значних успіхів у своїх сферах у віці до 30 років і формують майбутнє України. Їхні історії надихають  українців і нашу команду, бо змінюють військовий, соціальний, науковий, культурний і бізнес-ландшафти. 

До речі, 25% команди Forbes в Україні – представники покоління Z. Це дає нам можливість краще розуміти потреби та настрої молоді, аби створювати контент, який їй близький і зрозумілий.

Дайте відповідь на запитання підприємця-початківця чи власника перспективного невеликого бізнесу: «Як мені потрапити на шпальти Forbes»?

Щоб потрапити у Forbes, важливо мати цікаву, нестандартну історію масштабування бізнесу або вміти знайти нестандартність у своєму бізнес-досвіді (і, звісно, написати нам про це на електронну пошту). Кожен український бізнес має унікальний контекст: спочатку пандемія, потім повномасштабне вторгнення — все це частина «ідеального шторму», що впливає на рішення підприємців. Не всі з них успішні, часто це про шлях через невдачі, експерименти та ризики. Однак це кейси, що надихають інших підприємців і вчать ніколи не здаватись. 

Історія  Олександра Федця, власника «Сімейної пекарні»і– один із таких прикладів. Олександр почав бізнес у 2005 році.  У той час він займався постачанням товарів до супермаркетів. Проте після фінансової кризи 2009 року основний клієнт Олександра збанкрутував, і він залишився з касовим розривом у $100 000. Неймовірно, однак у цій ситуації Олександр побачив можливістьі— забрав два комплекти пекарського обладнання  у збанкрутілої мережі та запустив власний пекарський бізнес. Історію Олександра Федця та «Сімейної пекарні» ми розказали у Forbes Ukraine BrandVoice та випустили розлоге  інтерв’ю для YouTube-проєкту Forbes NEXT. 

Як ви оцінюєте роль медіа у формуванні репутації бізнесу під час довготривалих гострих криз, таких як пандемія та війна? Які уроки ви винесли з цих періодів?

Медіа в такі часи стають платформою для єднання, комунікації та довіри, оскільки об'єднують бізнес і суспільство, допомагають триматись  і долати виклики. Чого ми навчились за останні 3 роки? Це можна сформулювати за допомогою 5 слів: сміливість, самоідентифікація, взаємопідтримка, допомога, резильєнтність. 

Які поради ви могли б дати українським підприємцям щодо розвитку та підтримки позитивної репутації в сучасному бізнес-середовищі?

Я думаю, підприємцям сьогодні варто інвестувати в побудову власного бренда та бренда компанії, бо це формує довгострокові стосунки з клієнтами, партнерами та суспільством. У кризові моменти варто бути бізнес-лідером, що розуміє біль і потреби та діє відповідально. Репутація створюється завдяки вашому ставленню до світу. Для  початку дайте чесну відповідь на запитання: чи можете ви бути джерелом змін, а не лише пасивним спостерігачем?