Новий світ фастфуду

Наприкінці лютого 2025 року співзасновник популярної мережі «Галя Балувана» Володимир Матвійчук вийшов з компанії та зосередився на розвитку власних торговельних марок: MultiCook, MultiBar і Gabar. Сьогодні він трансформує ідею магазинів напівфабрикатів у велику міжнародну мережу фастфудів. В інтерв’ю «Репутаційним АКТИВістам» Володимир розповів про глобальну зміну культури громадського харчування, яка не минула й Україну, про конкуренцію на ринку та близьке майбутнє ресторанів.

«Галя Балувана» – це більше про бізнес чи про культуру? Чи можете ви сказати, що створили нову гастрономічну традицію в Україні?  

До виходу на ринок «Галі Балуваної» у 2018 році населення не мало довіри до напівфабрикатів. До того ж і великого вибору такої продукції не було. Нам вдалося відновити довіру за рахунок прозорості виробництва, адже наші кухарі працюють за склом безпосередньо в магазині, тому споживач на власні очі спостерігає за процесом. Також ми запропонували великий асортимент —  у людей з’явився вибір.

Фактично почалося формування нової культури споживання. Подивімося на ринок у довгостроковій перспективі. Людство рухається до того, що кожен хоче бути професіоналом у своїй справі. Наприклад, ви журналіст, який розвиває свої професійні якості. Коли приходите додому, то бажаєте відпочити, набратися сил перед наступним робочим днем. Натомість змушені ставати до плити. Мало хто хоче бути вдома кухарем, але всі змушені готувати їжу. А ми дали альтернативу — весь спектр готової продукції, яку людині потрібно лише нагріти, зварити або запекти. І наша продукція «злетіла»  в Україні.

Чому ви вийшли з «Галі Балуваної»? Які бренди розвиваєте зараз?

Мені стало складно розвиватися з партнером. Я зрозумів, що на цьому етапі мені краще вийти з мережі. Взагалі я можу порадити бізнесменам-початківцям: коли розпочинаєте проєкт у партнерстві, то одразу, на березі, домовляйтеся, як ви будете розділятися, бо практика показує, що це станеться досить скоро. Приходить момент, коли потрібно продавати бізнес або один одному, або третій особі. За кожен бізнес потрібно відповідати особисто, в іншому разі багато чого залежить від спільного рішення.

Зараз я зосередився на своїх власних брендах: MultiCook, MultiBar і Gabar.

У сучасному світі ресторани – це не лише про їжу, але й про емоції, атмосферу та історії. Яку історію ви розповідаєте своїм гостям через MultiCook, MultiBar і Gabar?

MultiCook, MultiBar і Gabar — це продовження історії напівфабрикатів. Час показав, що потрібно рухатися саме гастрономічним напрямком. Формувати культуру швидкого харчування поза межами свого житла. Сьогодні у світі аналогів нашому фастфуду немає. Він відрізняється від інших смачними доступними ресторанними стравами, які готуються та подаються швидко — протягом 5-7 хвилин. Все це досягається за рахунок того, що у нас побудовані процеси виробництва, які відточені в «Галі Балуваній», тому собівартість 1 кг виготовленої кухарем продукції досить низька.

Ми вже вийшли на європейський, американський і канадський ринки, відкрилися в Туреччині та Грузії.

Ви вірите, що гастрономія може бути одним з інструментів культурної дипломатії України? Як ваші проєкти просувають імідж української культури?

Дуже подобається, що українська влада нам сприяє за кордоном. Наприклад, на відкриттях MultiCook у Канаді та Чехії були присутні наші посли в цих країнах. Фактично скрізь, де відкриваємося, ми запрошуємо представників посольства України. Дипломати нам всіляко сприяють, адже розуміють, що ми своїм брендом і продукцією популяризуємо Україну. Гастрономія — це національна традиція.

Іноземцям подобається наша кухня. Розповім цікаву історію. Коли відкрили заклад у Португалії, наш партнер замовив буряк для борщу. А постачальник привіз не сам овоч, а його ботвиння — стебло та листя. Виявилося, що португальці буряком годують худобу й він там коштує копійки, а листя вживають у салатах. Постачальник не розумів, як може бути навпаки, проте коли спробував наш борщ, його думка різко змінилася.

У сучасних реаліях, коли багато підприємств закривається, вам добре вдається залишатися гнучкими й адаптуватися до змін. Чи є у вас власні принципи антикризового менеджменту?

Річ у тім, що зараз ресторанний бізнес якраз і адаптується до ринку через фастфуд — смачно, доступно, швидко. MultiCook, MultiBar, Gabar — використовуючи ці кейси, хочемо показати приклад в Україні, як можна рухатися в ресторанному бізнесі. Однак ми не бачимо у класичному ресторані конкурента, адже ресторан — це про емоцію, музику, атмосферу.

А як ви ставитеся до конкуренції? Чи є у вас підприємці,ізіякими відчуваєте здоровеісуперництво, або ж ті, ким щиро захоплюєтеся?

Я взагалі не люблю вживати слово «конкуренція». Якщо ми говоримо про гастрономію, то у нас немає прямих конкурентів. Я аналізую діяльність учасників ринку, переваги та недоліки й адаптую свої проєкти, враховуючи цю інформацію. Скажу так: конкуренти для мене — це великі мережі. А окремі заклади — це учасники ринку. Я хочу конкурувати з великими мережами — вважаю, років за п'ять на ринку вже не залишиться закладів поза ними.

Яким, на вашу думку, буде ресторанний бізнес в Україні за 5–10 років? Чи бачите ви певні тенденції, котрі змінять галузь?

Я думаю, що ресторанів сильно поменшає, якщо взяти за приклад розвиток галузі в усіх розвинутих європейських країнах. Залишаться ресторани, які пропонуватимуть дуже цікаву концепцію. Це будуть дорогі заклади з особливою атмосферою. Також з кожним роком зростатимуть проблеми з висококваліфікованим персоналом, здатним надавати дуже якісний сервіс. Усі зіткнуться із цим.

Сьогодні дуже багато закладів, які називають себе ресторанами, проте насправді ними не є з огляду на їхній сервіс, якість страв, подачу тощо. Громадське харчування зміщується у бік фастфудів. Це світовий тренд.                       З кожним роком люди зустрічаються все менше, всі сидять у своїх смартфонах. Люди мало спілкуються наживо, не часто хочуть бачити одне одного. Так розвивається цивілізація. Ми стаємо більш закритими, хочемо недорого, швидко та смачно поїсти та піти далі працювати.

Чи погоджуєтесь ви з тим, що добрий PR може врятувати середній продукт, але справжня якість завжди переможе?

Якість переможе. PR цікавий на старті, потрібний, щоб розповісти про себе, про свій продукт. Він може швидко залучити клієнтів, але якість завжди відіграватиме ключову роль у питаннях довгострокової лояльності.

Як ви розумієте успіх? Чи змінилося ваше сприйняття успіху з того часу, як ви почали займатися бізнесом?

Цікаве питання. Я займаюся бізнесом з 18 років. Завжди мав відчуття, що коли стану заможним, то буду щасливим. Але коли став заможним, не відчув щастя, на яке розраховував.

Сприйняття успіху не змінилось. Однак багато хто женеться за успіхом, а коли його досягає, то запитує себе: чи правильно я витратив свій дорогоцінний час, чи воно того вартувало? Через це я, напевно, і вирішив, врахувавши й багато інших причин, вийти з торговельної марки «Галя Балувана». Це вже було не варте того, аби некомфортно почуватися. 

Який найкращий комплімент ви отримували щодо своїх проєктів?

Подяка від своїх партнерів за те, що створив бізнес, який зробив їх забезпеченими людьми.  Це найбільше мене мотивувало і це найприємніше, що я чув від людей.