Юрій Кочевенко: «Україна перемагає у інформаційному просторі»
З перших днів повномасштабного вторгнення запеклі бої точилися не лише на полі бою, але й в інформаційному просторі. Щодня українці відчували тиск тисяч новин, експертних думок, мемів і відвертих фейків. Про особливу роль воєнних експертів, значення інформаційно-психологічних операцій, обережну роботу з комунікаціями й інформаційну битву з рф на її території розповів директор Міжнародного центру протидії російській агресії, офіцер ЗСУ Юрій Кочевенко.
Не всі фахівці вірили, що рф наважиться на повномасштабне вторгнення в Україну одразу з кількох напрямків. А отже, якими були головні репутаційні виклики українського експертного середовища у 2022 році?
Війна поставила великий виклик перед усім українським суспільством. І ті фахівці, кого ми називаємо експертним середовищем, винятком не стали. Повномасштабне вторгнення – це не якась чергова політична або економічна криза. Йдеться про смертельну небезпеку для власної держави. Зникне Україна – зникне й українське експертне середовище. Частина з цих людей приєдналися до сил оборони України (ЗСУ, СБУ, ГУР) як експерти й аналітики, фахівці з різних галузей. Хтось просто взяв до рук зброю. А для експертів, які лишилися в публічному інформаційному просторі, головним питанням стало, як залишатися актуальними та компетентними, коли більшість інформації є таємною.
Яким чином на комунікації з громадянами вплинули безпекові питання?
Пов’язані з війною виклики, звісно, впливають на спосіб комунікації. Внаслідок війни велика кількість інформації закрита грифом «Таємно». Хоча саме до подібної інформації зріс запит у суспільства. З одного боку, це створює великий простір для різних маніпуляцій, з іншого – ставить перед державою завдання активної комунікації, які якраз частково виконують воєнні експерти.
Якою в такій ситуації є особлива роль воєнних експертів?
Вони стали своєрідними перекладачами з офіційної воєнно-державної мови на людську. Експерти роз’яснювали, що насправді хотіли сказати представники влади, а про що недоговорили. Показували людям, що стоїть за сухими фактами і цифрами втрат ворога та зведеннями Генерального штабу. Повторю, в цих умовах вони мали бути цікавими та компетентними, щоб утримувати аудиторію, але й разом із тим дуже обережними.